Week 4 en 5 Ecuador

23 februari 2016 - San Cristóbal, Ecuador

De laatste tijd verblijven we op plekken waar we weinig internet hebben. Het slechte bijhouden van deze log is dan meer daaraan te wijten, dan dat we niks meer beleven.

We zijn inmiddels al 2 weken in Ecuador. Eerst hebben we een aantal dagen in Quito vertoeft. Ons hostel zat middenin het drukke uitgaansgebied in de "new Town". Alleen de eerste avond dat we er waren, was het nog carnaval en was bijna alles gesloten. Lekker rustig slapen was dat. Gezien we niet zo veel zin hadden om weer onze spullen te pakken, zijn we daar maar gebleven. De nachten erna dreunde de muziek wel in onze kamers. Naast het vele uitgaangs publiek, staat de straat ook vol met politie. Het is niet dat die veel aan het doen zijn. Ze staan er alleen maar.

De historische binnenstad van Quito is erg mooi. Het ziet er allemaal heel netjes en opgeknapt uit. Veel leuke pleintjes en mooie kerken. Ook hier staat de politie overal. Ze zijn er vooral om de toeristen te helpen en spreken enkele woordjes Engels. Verder spreekt het grootste deel hier geen engels. Alle woordjes die ik nog kon herinneren van Spaanse les, heb ik dan ook meteen nodig gehad.

In Quito hebben we een dagtourtje gedaan naar de vulkaan de Cotopaxi, daar kun je nu niet op naar boven, omdat die pas geleden actief is geweest. We hebben daar rond een meer gelopen en een stuk met de crossfiets bergafwaarts gereden. Dit laatste vond ik toch best eng, want overal op de weg lagen scherpe keien tussen het lavazand en af en toe slipte mijn fiets weg. Gelukkig niet gevallen, maar wel als laatste van de groep binnengekomen. Jos reed natuurlijk voorop. Ik had overigens gedacht dat we een van de oudste zouden zijn uit de groep, maar we waren de jongste. Twee dames van in de 50 uit Engeland en een gepensioneerde man uit Spanje en een man uit Duitsland. Die laatste was zelfs 78 jaar oud en allemaal reden ze me voorbij. :-(

Verder zijn we nog met een kabelbaan (Teleferico) de berg op geweest. Daar stapten we uit boven de 4000 meter. Het was goed te merken dat we op hoogte zaten. Het uitzicht over de stad was prachtig.

Vorige week hebben we in een Junglelodge in de Amazone gezeten. We hadden daar Spaanse les en excursies op het programma staan. Ik was eerst bang dat we zware uren in de klas moesten zitten, maar uiteindelijk waren de excursies leidend en werden de klasuurtjes er om heen gepland. Onze lerares ging ook mee met de excursies, dat was ook wel handig, want de gids sprak alleen in het Spaans. Zo konden we gedurende de hele dag gebruik van haar maken.

Bij de excursies hebben we veel wandelingen gemaakt over steile, smalle en glibberige junglepaadjes. Het regende namelijk veel in het regenwoud. Gelukkig kon ik rubberen laarzen van de lodge dragen bij de wandelingen. Vele planten zijn er aangewezen waarvoor die dienden. Zo veel dat ik ze niet allemaal zal gaan opnoemen. Wel zal ik aangeven wat ze gebruiken voor anti mosquito.

1. Schraap van een termietennest een klein stukje af, zodat er veel termieten naar buiten komen.

2. Leg je hand erop, zodat ze allemaal op je hand lopen.

3. Wrijf deze tussen je handen fijn.

4. Smeer ze daarna de geplette termieten op je.

We werden wel gek van alle muggen. Ze waren zo klein dat je ze niet hoorde en nauwelijks zag. De bulten werden ook niet zo erg groot, maar het jeukte wel omdat het er honderden waren.

De Amazone was erg mooi, maar al die mugjes dat missen we niet. We zijn nu alweer 4 dagen op San Cristobal, een Galapagos eiland. Hier zijn ook wel muggen, maar bij de Hacienda waar we verblijven valt het enigszins mee. We kwamen op zaterdag aan, dus we begonnen met een weekend. Beide dagen naar het strand geweest en daarbij al veel dieren kunnen zien. Hier op San Cristobal zijn heel veel zeeleeuwen. Ze liggen overal op de stranden en op de boulevard. Op sommige plekken houden ze trappen en de bankjes bezet. Verder hebben we al de reuze schilpadden gezien, een leguaan, van die rode krabben en vele vogels die alleen hier voorkomen.

Op de hacienda waar we verblijven werken we ook. De eerste dag hebben we een stuk grond op de berg vrijgemaakt van geimporteerde vegetatie, zodat er weer ruimte komt voor de oorspronkelijke vegetatie, waar de schildpad van eet. Vandaag gaten gehakt en gras geplant. Het is niet al te zwaar werk, maar door de hete zon is het toch wel heel veel zweten. Morgen gaan we werken bij een school met gehandicapte kinderen. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn.

Tot zover de groeten uit de Galapagos.