Week 2; Paramaribo en aankomst in Brazilië (Belem)

1 februari 2016 - Belém, Brazilië

De tweede bestemming van onze reis was Paramaribo. Daar verbleven we bij mijn vriendin en oud collega, Marion. Zij was weer terug gegaan naar Suriname waar ze nu woont en werkt.

De vlucht van Bonaire ging niet rechtstreeks, maar via Curaçao. Daar zouden we 4 uur moeten wachten op de vlucht naar Suriname. Gelukkig konden we door de douane, zodat we buiten konden zitten. Het was maar goed ook, want het vliegtuig had vertraging en we zaten nog lang genoeg binnen. We kwamen nu pas om kwart voor 1 s nachts aan. Het was een stuk frisser dan op Bonaire. Heel aangenaam. Marion was ons met de auto helemaal komen ophalen. Het was nog een flink stuk rijden, waarbij we meteen moesten wennen aan dat het verkeer hier links rijdt. Vooral omdat het al laat was en we vermoeid waren, leek het steeds of het tegemoetkomend verkeer tegen ons aan zou rijden.

Gelukkig zijn we eraan gewend geraakt en hebben we ons kunnen redden al lopend en overstekend op straat. Marion heeft ons met de auto leuke plekken in de stad laten zien, maar ook zijn we regelmatig met de bus naar het centrum gegaan.
Waar wij opstapten was de bus nog maar half gevuld en konden we zitten op de smalle bankjes. Gedurende de rit kwamen er steeds meer mensen bij en werden er extra plaatsen gecreëerd door middel van opklap stoeltjes in het gangpad. Hierbij was het wel prettig als er minimaal één van de vier mensen op de rij extra klein van postuur was.

Het vertoeven in de stad Paramaribo is me goed bevallen. Overdag kon de zon soms branden, maar in het algemeen was de temperatuur prima. Af en toe een buitje, wat voor deze tijd van het jaar veel te weinig was. Overal lekker eten. Met name de hapjes die we namen bij de waterkant.
Wat ook lekker smaakte was de roti kip, die Jos zelf had gemaakt. De kip hadden we gehaald bij de Paramaribo bazaar. Het adres had ik van een pen die ik ooit van mijn collega Rabia had gekregen. De zaak is van haar vader. Een leuke zoektocht om die te vinden, want het nr was veranderd. Gelukkig was het huidige adres niet ver er vandaan.

Naast het lekkere eten en de leuke bezienswaardigheden in Paramaribo, hebben we ook een tourtje gemaakt naar Brownsberg. Dat ligt op 2 uur rijden van de stad en komt langs een aantal Maroondorpjes. Op de berg is een prachtig uitzicht over het stuwmeer en heeft een rijke flora en fauna. We hebben daar een wandeling gemaakt naar de Leoval en de Ireneval. Bij de laatste een verfrissende douche genomen. Dat was heerlijk, na de klamme klim. Tijdens de tocht hoorden we regelmatig de apen hoog in de bomen en konden we ze ook spotten. Zelf hebben we ook aan een liaan kunnen slingeren. Op de weg terug stopten we bij Ston island, waar de andere man uit onze groep bleef overnachten. Hij had de tweedaagse trip. Het zag er daar mooi uit.

Naast de Brownsberg tour, hebben we een boottourtje gedaan op de Suriname rivier, waarbij we dolfijnen gingen spotten. We konden ook nog in de mangroven klimmen en zijn aan wal gegaan bij een voormalig plantage 'Rust en werk', waar we een wandeling door het dorp maakten en de garnalen konden proeven die daar gedroogd werden. Op de terugtocht, ter hoogte van Nieuw Amsterdam konden we genieten van de zonsondergang.

Wat we gezien hebben, was allemaal erg mooi. Het schijnt dat de meerdaagse tours naar de binnenlanden een nog mooier deel van Suriname laten zien, maar dat blijft dan over voor volgende keer.

Na Suriname zijn we naar Belem in Brazilie vertrokken. Het is wennen dat de meeste mensen hier geen Engels spreken en wij nog geen Portugees. Dit voelt nu echt als het buitenland. Onbekende gerechten met aparte smaken. Al smaakt de mango natuurlijk al wel bekend. De hele stad staat vol met mangobomen. Een keer viel er eentje vlak voor ons uit de boom. Gelukkig viel die niet op ons hoofd, want het kwam van grote hoogte. We hebben hem mee naar het hostel genomen en op onze kamer op gegeten. Smaakte heerlijk! Het hostel ligt in het centrum en vanuit daar hebben we de eerste dag een rondwandeling door de stad gemaakt. Op de markt bij Ver o peso kregen we een bloemetje van de Jambu te proeven. Het smaakte eerst naar een groen bloemetje, maar dan na 20 seconde gaat je hele mond prikkelen. Ze hebben hier ook sterke drankjes van Jambu, die hetzelfde smaakeffect hebben. In de avond hebben we nog een boottochtje gemaakt, die langs de stad voer. Tijdens de tocht was er een dansoptreden.

Een korte, maar leuke kennismaking was dit met Belem.