Week 9-10; Terug in Quito en uitstapje naar het nevelwoud van Mindo

25 maart 2016 - Quito, Ecuador

Na het warme Galapagoseiland 'Santa Cruz', kwamen we terug in Quito op een dag dat het daar erg koud was. Een grotere overgang kon haast niet. Ik had al wel rekening gehouden dat ik weer een lange broek en lange mouwen moest aantrekken, maar dat ze hier s'avonds met winterjassen liepen had ik toch niet verwacht. Gelukkig is het niet de hele tijd zo koud en zijn er ook zonnige warme dagen, waar we in korte broek kunnen lopen.

Aangezien Jos de laatste tijd steeds last van zijn buik heeft, wilde hij nu een langere tijd rustig aan doen en een tijdje in Quito blijven. We hebben nog wel een uitstapje naar Mitad del Mundo, een plek op de evenaar, gemaakt. Daar kun je met één been op het noordelijk en tegelijkertijd met één been op het zuidelijk halfrond staan. Aangezien we er op 20 maart waren, stond de zon ook bijna recht boven de evenaar. Dat ws goed te merken rond 12 uur. Je schaduw op de grond is minimaal.

Bij terugkomst in Quito hadden we nu gekozen voor een hostel in het historische centrum van Quito. We zijn deze keer  ook gaan eten in de gezellige straat 'La Ronda'. Dit is een van de oudste straatjes. Tien jaar geleden hebben ze het opgeknapt en de onveilige tenten met criminaliteit opgeruimd. Nu zitten er allerlei leuke restaurantjes waar live Zuid Amerikaanse muziek wordt gespeeld. We hebben hier ook afgesproken met onze Spaanse lerares die naar de Amazone mee was. Zij heeft ons een specialiteit van hier laten proeven 'Canelazo'. Dit is een heerlijke warme, verfrissende alcoholische drank met kaneelsmaak en perfect voor koude avonden. Persoonlijk vind ik het nog lekkerder dan gluwwine.

Ik ben een aantal dagen naar Mindo geweest. Dat is op 2 uur rijden van het Noord busstation van Quito af en ligt midden in het nevelwoud. Dat wil zeggen dat je in de bossen en bergen zit en elke middag hangen er overal wolken in het dorp. Mijn kamer had een eigen varanda en had een tuin waar veel kolibrie's in rond fladderen. Ik heb daar veel gewandeld, naar vogels en vlinders gekeken en spannende activiteiten zoals ziplines en tubing gedaan. Heerlijke dagen om weer volop energie van te krijgen.

Terug in Quito ben ik naar het hostel in Mariscal (New Town) gegaan waar Jos naar toe was verhuisd. Daar zit ook de touroffice van Luis, waar we voorheen al een tour hadden geboekt en daarna nog vaak zijn heen gegaan om aan het eind van de dag een biertje te drinken. Er kwamen dan vrienden vanuit allerlei landen binnenlopen, al was de voertaal wel overheersend Spaans.

Op donderdag 24 maart was de voetbalwedstrijd Ecuador-Paraguay. Dit is voor de kwalificatie van het WK in 2018. Het voetbal leeft hier erg. Alle barretjes werden op gekleurd met balonnen in de kleuren blauw, geel en rood. We zijn eerst nog naar het stadion gelopen waar de wedstrijd werd gespeeld. Daar heb ik een geel shirt gekocht en Jos een geel petje van Ecuador. De wedstrijd zelf hebben we bij de office van Luis gekeken. Het is 2-2 geworden. Na dewedstrijd werd er volop muziek gemaakt en nog heel wat biertjes gedronken. Dinsdag moeten ze tegen Colombia.