Week 3; Carnaval in Rio

7 februari 2016 - Rio de Janeiro, Brazilië

Midden in de nacht Belem verlaten om naar Rio de Janeiro te vliegen. Daar zijn we in de ochtend aangekomen.

In tegenstelling tot de stille, nachtelijke wegen in Belem, reden we in Rio stapvoets met de taxi over de drukke wegen. De imense grootheid van deze stad kwam ons tegemoet en maakte meteen een diepe indruk.

Onze verblijfplaatst was bij Carolijn en Lucas, Zij wonen in een leuk huisje op de berg Corcovado. Dit is de berg waar bovenop het Christusbeeld bevindt. Vanuit onze slaapkamer hadden we dan ook een prachtig uitzicht erop. Savonds was het beeld verlicht. Elke dag gaan er massa´s toeristen naar boven. Deze nemen de tram, die door het bos omhoog gaat. Naast deze tram merk je verder niets van alle drukte die daarboven afspeelt. Het is een oase van rust, waar je prachtige vogels voorbij ziet vliegen en de apen kan horen. En dat is een prettig contrast met de drukte van het carnaval in Rio.

De eerste dagen voor carnaval kon je je nog redelijk door de stad verplaatsen, maar tijdens het carnaval, waren er regelmatig opstoppingen, doordat er overal in de stad bloco 's zijn. Mensen verplaatsen zich naar de verschillende bloco´s en lopen daar verkleed en dansend over straat bij een swingende drumband.In de metro;s en bussen zingen de mensen uit volle borst allerlei liedjes.

Zelf zijn we naar de bloco in ST Theresa gegaan. Carmolita genaamd. Het was bloedheet en propvol in de smalle straten op de heuvel. Mooie uitzichten over de stad. Een hele gave belevenis.

Op zondag avond zijn we naar de parade in het Sambodromo geweest. We hebben 4 van de 6 scholen bekeken. Elke school had een optocht van 1,5 uur en daarbij speelden ze steeds hetzelfde lied. Op de tribune kon je goed zien wie de aanhangers van welke school waren, want die zongen dan 1,5 uur lang het lied uitbundig mee. Om half 4 snachts hebben we de taxi genomen. Het was toen dus nog lang niet afgelopen.

Naast het carnaval hebben we ook nog veel van de stad gezien.

Zo hebben we deelgenomen aan een fietstour in Zona Sud. We kwamen hierbij door de verschillende wijken en de reden langs de bijbehorende stranden zoals, Copacabana, Ipanema, Botofogo etc. Ook zijn we op favelatour geweest.Via de favela ook verder door het bos naar de top gelopen van de berg. Hier was het uitzicht over de baai prachtig. Je kon de vliegtuigen zijn aankomen vliegen en landen.

1. Myra:
    10 februari 2016
    Geniet ervan daar, hier plenst 't!!

Groetjes, Myra
  2. Joop Pol:
    13 februari 2016
    Leuk verslag en foto's, veel plezier gewenst...